Jsou ekologické obaly skutečně šetrné k životnímu prostředí?

Jsou ekologické obaly skutečně šetrné k životnímu prostředí?

Dnešní doba je mimo jiné charakterizována také zvýšeným zájmem o ekologii. A to je dobře, byť se můžeme ptát, zda není již příliš pozdě, vzhledem k probíhající globální změně klimatu. Každopádně se i běžný člověk začal o přírodu víc zajímat.

 

Tohoto trendu si samozřejmě všimli nejrůznější výrobci a prodejci, a okamžitě na něj zareagovali. Tak dnes máme na trhu nejrůznější produkty organického zemědělství, ba dokonce i ekologické obaly Balteto, do kterých se výrobky balí.

 

To vše zní dobře, ale je za tím skutečně upřímná snaha chránit přírodu, jak nám tvrdí v reklamách? Samozřejmě, že ne. Tím hlavním cílem je dosáhnout zisku. A to se jim v tomto případě povede tak, že přesvědčí zákazníky o svém ekologickém smýšlení. Ti si tak budou myslet, že nákupem v daném obchodě skutečně něco dělají pro přírodu.

 

obal1

 

Avšak mnohdy tomu tak není. A to je i případ těchto ekologických obalů. Sem můžeme počítat i poměrně nedávnou módu papírových tašek, která se leckde drží dodnes. Na první pohled se to zdá jasné – papír zatěžuje přírodu podstatně méně, než plast. A to je jistě pravda, avšak má to háček.

 

Tím prvním je fakt, že papír se podstatně snadněji protrhne, ať už poškozením, kdy například ostrá hrana krabice prorazí stěnu tašky, nebo pod vlastní vahou. Na rozdíl od té plastové totiž nemá ani zdaleka takovou nosnost. Co z toho vyplývá?

 

obal3

 

Jednoduše to, že si budeme potřebovat koupit novou. Zatímco typickou igelitku lze používat po dlouhou dobu, papírová taška nevydrží ani zdaleka tak dlouho. A pokud se nám do ní něco vylije, můžeme ji rovnou vyhodit. To se samozřejmě obchodům hodí, neboť za ni budeme platit.

 

Dobrá, ale co obaly na produkty samotné? Zde je nutné zvážit otázku, zda tyto obaly skutečně potřebujeme. Asi o tom nebude nikdo polemizovat u tekutých, sypkých či mastných materiálů, avšak co ty ostatní? Co ovoce a zelenina?

 

V mnoha případech jsou obaly zbytečné. A je na nás, zákaznících, abychom to dali obchodům najevo. Jinak s tím totiž nepřestanou.